donderdag 24 maart 2011

Boekenweek: een kruiwagen vol biografietips

Tijdens mijn studententijd besteedde ik het liefst al mijn geld aan boeken. Maar ja, van een studiebeurs van vierhonderd gulden en mijn zaterdagbaantje bij de post moest eerst mijn kamer, eten en een winterjas worden betaald. Armoe troef en hooguit geld voor wat tweedehandjes bij Twaalfmorgen.
Eéns per jaar stond ik mezelf toe zomaar een boek te kopen, nagelnieuw en slechts ter vermaak. Dat was tijdens de boekenweek. Ik voelde me als een kind in de snoepwinkel en koos een boek dat me het allermooist leek. Die traditie heb ik in ere gehouden.

De boekenweek staat dit jaar in het teken van Curriculum Vitae - geschreven portretten. Pas laat heb ik biografieën ontdekt en me tegelijk voorgenomen die veel meer te gaan lezen. De levensverhalen van hele grote dames en heren zijn lessen in respect en wijsheid. Ik leer ervan en besef steeds hoe belangrijk het is te vertrouwen op mijn eigen koers.

Omdat het boekenweekthema uitnodigt een biografie te kopen, vroeg ik op twitter naar de gouden tip. Dat leverde binnen een uur dit prachtige en veelkleurig lijstje op:
  • Muhammad Ali - King of the World
  • Bill Clinton - Mijn leven
  • Sergej Diaghilev - Een leven voor de kunst
  • Michael J. Fox - Lucky Man (niet-eensgezinde aanrader)
  • Guus Hiddink - Saint Gus
  • Nelson Mandela - Lange weg naar de vrijheid
  • Harry van Raaij - Vader en voorzitter
  • John D. Rockefeller Sr. - Titan: The Life Of
  • Keith Richards - Life
  • M. Vasalis - Een biografie
De komende tijd kan ik vooruit. En wat ik vandaag kocht? Nelson Mandela. Omdat die al veel eerder op mijn nachtkastje had moeten liggen.

4 opmerkingen:

  1. Ha Nicolien,
    Nelson heb ik ook gelezen, maar eentje die ook voor mij verrassend was was de (auto)bio van Paul Watson. Die man van SeaSheperds. Boeiend hoe zij als organisatie de wereld proberen te veranderen! Je mag m ook gerust van ons lenen hoor!
    Doei, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is nu een bio die ik nooit zelf verzonnen had. Dankjewel voor je tip enne... ik weet je boekenplank te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan deed ik dat toch handiger in mijn studietijd: mijn bijbaantje was in een boekwinkel. Waar ik 35 procent korting kreeg ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ai ai, dat deed je zéker handiger. Drie voor de prijs van twee, goud!

    BeantwoordenVerwijderen